De Olifant
De Olifant
Het volgende verhaal uit het Hindoeïstische India doet in vele varianten de ronde. Vijf blinde mensen raken allemaal een stukje van een olifant aan, zonder dat hun verteld is dat het om een olifant gaat. De koning vraagt hun om te zeggen wat het is, dat ze voelen. De eerste die de slurf had gepakt, zei, 'pas op: dit is een brandslang' De tweede die zijn arm om een poot probeerde te krijgen, zei: 'geen twijfel mogelijk: dit is een boom' De derde die met zijn hand een van de slagtanden aanraakte wist: 'dit is de stenen punt van een speer' De vierde had de staart gepakt. Hij zei, 'dit is een heel stevig touw' De vijfde, die de olifant bij één van zijn oren had gepakt hield het op een waaier. Dan zegt de koning: 'ik begrijp jullie antwoorden. Als ik blind was, zou ik ook aan een touw of een boom enz. denken. Maar mijn ogen zijn goed en ik zeg jullie: jullie hebben alle vijf één en dezelfde olifant aangeraakt'.
Maar dat is niet waarom dit verhaal meestal verteld wordt. Dat is om te laten zien dat de vijf blinde mannen, hoe verschillend ze hun tasten ook interpreteren, toch met hetzelfde bezig zijn: nl de olifant die zij niet zien. En dan volgt er deze populaire toepassing: zo is het ook met de godsdiensten. De vijf stichters hebben allemaal iets van de onzichtbare godheid ervaren en er de best mogelijke woorden aan gegeven. Dus eigenlijk komen alle godsdiensten op het zelfde neer: op het ene goddelijke. De religies vullen elkaar aan en samen maken ze het plaatje van het goddelijke compleet.
Maar deze conclusie kun je niet op basis van dit verhaal trekken. Dan maak je een logische denkfout omdat je veronderstelt dat
Welk bewijs leggen de 'eenheidsdenkers' op tafel die stellen dat alle godsdiensten in wezen op hetzelfde terug gaan en elkaar aanvullen? Vraag een praktiserend islamiet, christen, jood, boeddhist of hindoe of zijn godsdienst en de andere religies op hetzelfde neerkomen en ze zullen het ontkennen. De verschillen in godsdienst zijn zo groot en onderling zo tegenstrijdig dat ze niet aanvullend op elkaar zijn. | ||
terug | ||